Een occasion kopen: diesel of benzine?
De dieselauto heeft het afgelopen jaar een hoop tegenslagen moeten verwerken, vanwege de vervuilende uitlaatgassen die oude dieselauto’s produceren. Alle negatieve publiciteit heeft vervolgens voor een flinke daling in de verkoopprijzen van tweedehands diesels gezorgd. Nu.nl heeft nu voor ons onderzocht of het rijden in een dieselauto anno 2019 nog rendabel is, als wordt gekeken naar aanschafprijs, wegenbelasting en brandstof.
In dit onderzoek zijn voor drie tweedehandsauto’s de kosten vergeleken tussen de benzinevariant en de dieselvariant. Om een helder beeld te krijgen is er enkel gekeken naar occasions met een leeftijd van maximaal vijf jaar oud en met niet meer dan 120.000 kilometer op de teller. De wegenbelasting die in de berekening is meegenomen is berekend vanuit de Nederlandse provincie Noord-Holland.
Audi A6
Een tweedehands Audi A6 met een dieselmotor kost als occasion gemiddeld €22.000,- euro. Een tweedehands Audi A6 met een benzinemotor kost al snel €5.000,- euro meer. Daarnaast zijn de kosten voor wat betreft wegenbelasting en brandstofverbruik als volgt:
Overige kosten Audi A6 Diesel
• Wegenbelasting €156,60 euro per maand (€1.880,- euro per jaar)
• Gemiddeld verbruik: 4,6 liter op 100 kilometer
• Een volle tank kost ongeveer €83,- euro (1,28 per liter)
Overige kosten Audi A6 Benzine
• Wegenbelasting €74,60 euro per maand (€896,- euro per jaar)
• Gemiddeld verbruik: 6,5 liter op 100 kilometer
• Een volle tank ongeveer €98,- euro (1,51 per liter)
Het valt hier op dat zowel de aanschafprijs van de diesel als de brandstofprijs een stuk lager zijn, waardoor er in de eerste jaren na aanschaf flink goedkoper gereden zou kunnen worden in vergelijking met de benzinevariant. Hierbij moet wel vermeld worden dat de onderhoudskosten en de restwaarde van beide auto’s niet zijn meegenomen. Daarnaast betreft het uiteraard een theoretisch brandstofverbruik.
Volkswagen Passat
Een tweedehands Volkswagen Passat ligt in een flink lagere prijsklasse dan de Audi A6 en is met een dieselmotor al snel te krijgen voor ongeveer €12.000,- euro. Een tweedehands Volkswagen Passat met een benzinemotor kost gemiddeld €16.500,- euro. Dit is dus €4.500,- meer dan voor een Passat met dieselmotor.
Overige kosten Volkswagen Passat Diesel
• Wegenbelasting €122,- euro per maand (€1.464,- euro per jaar)
• Gemiddeld verbruik 4 liter op 100 kilometer
• Een volle tank kost ongeveer €87,- euro (1,28 per liter)
Overige kosten Volkswagen Passat Benzine
• Wegenbelasting €60,30 euro per maand (€724,- euro per jaar)
• Gemiddeld verbruik 5,3 liter op 100 kilometer
• Een volle tank ongeveer €106,- euro (1,51 per liter)
Bij de Volkswagen Passat zien we een vergelijkbaar beeld als bij de Audi A6. Zeker nu de occasionprijzen van tweedehands diesels flink zijn gezakt kan het daardoor, afhankelijk van het aantal gereden kilometers, zeker lonen om voor de dieselvariant te kiezen.
Renault Clio
De Renault Clio bevindt zich vervolgens weer in een segment lager dan de Volkswagen Passat. Ook hier zien we dat de prijs van de variant met dieselmotor aanzienlijk lager ligt dan de prijs van de variant met een benzinemotor. Voor gemiddeld €6.000,- bent u de eigenaar van een tweedehands Clio met een dieselmotor. Wanneer u de uitvoering met benzinemotor wilt, dan moet u gemiddeld €2.500,- meer betalen.
Overige kosten Renault Clio Diesel
• Wegenbelasting €65,75 euro per maand (€1.052,- euro per jaar)
• Gemiddeld verbruik: 3,5 liter op 100 kilometer
• Een volle tank €58,- euro (1,28 per liter)
Overige kosten Renault Clio Benzine
• Wegenbelasting €31,60 euro per maand (€380,- euro per jaar)
• Gemiddeld verbruik: 4,6 liter op 100 kilometer
• Een volle tank €60,- euro (1,51 per liter)
Diesel nog zeker niet afgeschreven
Uit de cijfers van het onderzoek dat Nu.nl heeft uitgevoerd, is gebleken dat het voor particulieren in 2019 nog steeds interessant kan zijn om een tweedehands auto met een dieselmotor aan te schaffen. Door de flink lagere aankoopprijs en lagere brandstofkosten, kunt u in theorie een aantal jaar met de occasion rijden voordat de hogere wegenbelasting merkbaar wordt. Maar uiteraard weet niemand wat de restwaarde van uw dieselauto zal zijn en daarnaast zijn de brandstofprijzen ook een onzekere factor. Wij raden u daarom aan om u altijd uitgebreid te laten adviseren wanneer u twijfelt tussen een diesel- en een benzinemotor voor uw nieuwe occasion.
Voordelige occasions bij Auto Nol
Bij Auto Nol helpen wij u graag met de aankoop van een betrouwbare occasion. In ons aanbod treft u zowel benzine- als dieseloccasions aan. Welke auto voor u het meest geschikt is, dat hangt helemaal van uw persoonlijke situatie af. Onze verkoopadviseurs staan daarom klaar om u persoonlijk te assisteren bij uw keuze. Zij kunnen met u doorrekenen wat beide opties u gaan kosten op basis van uw situatie. Kom daarom gerust langs in onze showroom voor een uitgebreid advies of blader eerst eens rustig online door ons occasionaanbod.