Doorbraak in ontwikkeling autonoom rijdende auto
Tijdens een internationaal wetenschappelijk congres in Parijs presenteerden wetenschappers van de Technische Universiteit in Delft een belangrijke ontwikkeling op het gebied van slimme technologie voor autonoom rijdende voertuigen. De wetenschappers presenteerden een testauto, die zij hebben aangeleerd om te kunnen anticiperen op voetgangers en fietsers. Door een inschatting te maken van het gedrag van de betreffende voetganger of fietser kan het voertuig op gepaste wijze remmen of uitwijken.
Ontwikkelingen binnen het rij-assistentie-systeem
Merken zoals Tesla, Toyota en Mercedes-Benz werken al enige tijd aan het toepassen van technologische ontwikkelingen in voertuigen. Door de ontwikkelingen van deze merken is het inmiddels gebruikelijk dat veel auto’s met behulp van sensoren, camera’s en radars automatisch binnen de rijstrook kunnen rijden, een verkeersbord kunnen herkennen, zelfstandig kunnen inparkeren en de afstand van een voorligger kunnen controleren. De opvolger van deze slimme technologie is het rij-assistentie-systeem. Dit systeem, volledig gebaseerd op datacommunicatie, moet er uiteindelijk voor gaan zorgen dat voertuigen zichzelf op autonome wijze kunnen besturen. Na een hoop onderzoek is het systeem inmiddels in staat om inschattingen te maken met betrekking tot andere auto’s, de weg en overige infrastructuur. Voorheen was het echter nog niet mogelijk om eenzelfde soort inschattingen te maken voor voetgangers en fietsers. De wetenschappers van de TU in Delft hebben daar nu echter verandering in gebracht.
Inschatting gedrag van voetganger en fietser
Door middel van twee camera’s achter de voorruit, een radar in de bumper en een laserscan op het dak, is het de testauto gelukt om zijn directe omgeving volledig in kaart te brengen. Daarnaast is het voertuig zich bewust van voetgangers en fietsers. Het belangrijkste aspect is dat het voertuig niet alleen de kwetsbare deelnemers binnen het verkeer herkent, maar ook een inschatting kan maken van diens bewegingen. Door middel van de nieuwe software, die wordt gebruikt door de computer van het voertuig, wordt er razendsnel informatie verwerkt over de passant en hiermee een inschatting van het gedrag gemaakt.
Nog dertig jaar tot volledig autonoom rijdende voertuigen
Ondanks deze stap in de goede richting, voorspelt Hoogleraar Dariu Gavrila, hoofdonderzoeker van Intelligent Vehicles, dat het nog minstens dertig jaar zal duren voordat auto’s volledig autonoom kunnen rijden. Het gedrag van een enkele voetganger of fietser kan nu voorspeld worden, maar de echte uitdaging ligt in het testen van de software in het drukke stadsverkeer. In het stadsverkeer komen de passanten namelijk vaak tegelijkertijd en van verschillende kanten in de buurt van het voertuig. Daarnaast zijn er aan het ontwikkelen én implementeren van deze technologie flinke kosten verbonden, wat ervoor zorgt dat de gemiddelde consument de technologie niet zo snel zal kunnen betalen. Volgens Gavrila moet de technologie zich daarom stapsgewijs ontwikkelen.
Slimme technologie in occasions bij Auto Nol
Voordat u kunt genieten van autonoom rijdende voertuigen kunt u bij Autobedrijf Auto Nol al terecht voor goed onderhouden occasions met slimme technologie volgens de huidige standaarden. Bekijk hiervoor ons volledige aanbod met beschikbare voertuigen gemakkelijk via onze website. In ons aanbod komen regelmatig occasions voorbij met slimme snufjes, zoals parkeersensoren, rondomzichtcamera’s, verkeersbordherkenning, rijstrookherkenning, (adaptive) cruise control, navigatie en/of climate control. Voor professioneel advies bent u natuurlijk ook altijd welkom in onze showroom. Graag tot ziens!