1,7 miljoen laadpunten in Nederland: haalbaar of gekkenwerk?
Volledig elektrisch rijden is misschien wel dé toekomst. Toch? Met een stijging van 43 procent ten opzichte van 2019 bereikte het aantal Nederlandse, elektrische auto’s in 2020 bijna de 300.000, inmiddels goed voor 3,2 procent van het totale aantal personenauto’s. Toch zijn veel elektriciteitsnetbeheerders nog niet overtuigd. Beren op de weg dus. De grootste boosdoener? De laadpaal.
Een laadpunt per elektrische auto
De Nederlandse overheid is optimistisch: het doel is één laadpunt per elektrische auto. Op dit moment telt Nederland 222.000 laadpunten, en dat moeten er over 9 jaar maar liefst 1,7 miljoen worden. Daar komt bij dat zo’n 800.000 van deze laadpunten bij particulieren voor de deur moeten staan. De reactie van de elektriciteitsnetbeheerders? Gekkenwerk! In zo’n korte tijd zoveel laadpunten creëren is volgens hun niet realistisch.
Stroomnet niet gereed voor elektrische auto’s
Ons stroomnet is op dit moment nog lang niet klaar voor 1,7 miljoen laadpunten. In veel straten en buurten is het elektriciteitsnet honderd jaar oud en niet berekend op de snelle energietransitie bij elektrisch laden. De toegenomen stroomvraag van elektrische auto’s op ons stroomnet zorgt daarmee in veel buurten nu al voor problemen, zo stelt Rob Cillessen van ElaadNL. Het laagspanningsnet kan de vraag soms niet meer aan, waardoor verzwaring van het net noodzakelijk is. Dat deze problemen nu al spelen, laat maar zien hoeveel werk er verzet moet worden om 1,7 miljoen laadpunten te faciliteren. Die uitbreiding van het net neemt veel tijd in beslag, soms wel meerdere jaren.
Daarnaast geven buurten met zonnepanelen extra kopzorgen. Zeker als het zonnetje schijnt, wordt er daar te veel elektriciteit geproduceerd. Deze stroom wordt vervolgens vaak terug geleverd aan het net, gegeven dat de stroomvraag op de dag lager is. Dit zal met de komst van meer elektrische auto’s niet veel anders zijn, aangezien veel auto’s ’s avonds aan de lader staan. Daardoor moet de toevoer van veel zonnestroom vaak afgesloten worden, omdat het net dit niet aankan. Er is dus veel denkwerk en capaciteit nodig, en met de ambitieuze aanpak van Den Haag en Brussel wel zo snel mogelijk. Toch is de overheid niet blind voor de vele moeilijkheden, en zien ook zij beren op de weg. Denk naast de aanpassing van ons stroomnet aan de bekostiging, wetgeving en het weren van hackers. Of er over 9 jaar 1,7 miljoen laadpunten zullen zijn? De tijd zal het leren!
Hybride, benzine én diesel occasions bij Autobedrijf Auto Nol
1,7 miljoen laadpunten of niet… bij Autobedrijf Auto Nol hebben wij een prachtig aanbod hybride occasions. Weet u toch niet zeker of een laadpunt bij u voor de deur mogelijk is? Naast hybride occasions hebben wij tevens een ruim assortiment benzine occasions en diesel occasions. U kunt eenvoudig ons aanbod op onze website bekijken, of kom een kijkje nemen in onze showroom in Nijkerk. Ook voor onderhoud aan uw hybride auto bent u bij Auto Nol aan het juiste adres. Voor verdere vragen kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen door ons te bellen op telefoonnummer 033-246 55 17 of door ons contactformulier in te vullen.